Forum Przyrodnicze Fora PL Strona Główna

 Kanał Ostródzko-Elbląski

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Rafau
Przyrodnik Amator ]:->



Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: mam wziąść pieniądze?

PostWysłany: Pią 10:29, 01 Wrz 2006    Temat postu: Kanał Ostródzko-Elbląski

Wśród wielu atrakcji tych pięknych i malowniczych terenów wyjątkowe miejsce zajmuje rozgałęziony system żeglugowy Kanału Elbląskiego, najbardziej interesujący pod względem technicznym, unikalnym w skali światowej kanałowy szlak wodnym. Składa się on z trzech odcinków zasadniczych o łącznej długości 129,8 km oraz z wielu odgałęzień bocznych. Obejmują one jeziora i żeglowne odcinki rzek uchodzących do jeziora Drużno i Zalewu Wiślanego. Łączna długość całego systemu wodnego wynosi 147 km. Kanał zaprojektowany został przez holenderskiego inżyniera Georga Jakoba Steenke i wybudowany w latach 1848-1872. Największym problemem technicznym było pokonanie 99 metrowej różnicy poziomu wód między jeziorami Drużno pod Elblągiem, a jeziorem Piniewo na odcinku 11 km. Steenke opracował niezwykle oryginalną koncepcję, która funkcjonuje do dziś w niezmienionej formie zadziwiając kunsztem XIX wiecznej wiedzy inżynierskiej. Genialne rozwiązanie polegało na wybudowaniu na trasie tego atrakcyjnego zabytku sztuki hydrograficznej dwóch śluz (Miłomłyn i Zielona) oraz pięciu pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny). Pochylnie niwelują różnicę poziomów wody o 99 m. Statki pokonują pochylnie na specjalnych wózkach. Z całą pewnością podobnie jak 100 lat temu, tak i dziś, tylko u nas statki pływają po trawie. To trzeba koniecznie zobaczyć. Szczegółową ofertę uzyskacie Państwo na przystani Żeglugi Ostródzko-Elblaskiej, przy nabrzeżu jez. Drwęckiego w Ostródzie, gdzie znajduje się też punkt sezonowej informacji turystycznej.

Kanał Elbląski w XIX w. pełnił głównie funkcję gospodarczą. Umożliwiał spławianie zboża i drewna z zasobnych terenów Mazur Zachodnich do Elbląga i dalej do portów położonych na Zalewie Wiślanym. Paradoksalnie dziś trasa Kanału Ostródzko-Elbląskiego staje się ponownie szansą na gospodarcze ożywienie tych terenów. Tym razem szansa polega na rozbudowie turystycznej infrastruktury wokół całego szlaku wodnego, co zdaniem władz gmin doń przylegających zaowocuje trwałym rozwojem gospodarczym. Pierwszy krok poczyniła Ostróda, położona nad jez. Drwęckim, które stanowi południowy punkt startowy do wyprawy w głąb Kanału. Dzięki rozstrzygniętemu konkursowi na koncepcję zagospodarowania nabrzeża głęboko zaawansowane są prace nad budową nowego ciągu spacerowego. Zbudowano już molo żeglarsko-spacerowego, przystań Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, a w dalszej kolejności planowana jest budowa tawerny z wypożyczalnią sprzętu wodnego, mariny z portem jachtowym oraz amfiteatru. Wszystko po to, aby umożliwić turystom wygodne i atrakcyjne spędzenie czasu. Podobne plany mają Miłomłyn, Małdyty, Pasłęk, Rychliki oraz Iława. Większość tych miejscowości postanowiło utworzyć Związek Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego, który dbać będzie o zachowanie tego jedynego w świecie miejsca, gdzie statki pływają po trawie, dbać o wspólną promocję i rozwój infrastuktury technicznej i turystycznej tego obszaru.








Pochylnia Buczyniec










Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Przyrodnicze Fora PL Strona Główna -> --= Pejzaże =-- Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gGreen v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin